søndag 27. juli 2008

haha:) jeg skal på kosert allikevel:)

ok, over til det jeg egentlig skulle skrive om.
jeg er en person med egne meninger, og noen av de handler om menneskeverd.
når folk diskriminerer andre mennesker så begynner det å bobble av raseri inne i meg. for hvilken rett har man til det? hvilken rett har du/vi som menneske(r) til å tenke stygt om andre uten grunn? hvorfor er det sånn at hvis du er hetrofil har du flere rettigheter enn hvis du er homofil?
hvorfor er hvite mennesker mer verdt enn fargede? hvorfor er mennseker med HIV ellr aids mindre verdt enn mennesker uten? hvorfor er damer mindre verdt enn menn? hvorfor er du selv bedre enn alle som er anderledes? det lurer jeg på. fordi det er rett og slett sånn at ingen er verdt mer enn andre. alle er like mye verdt uansett! selvom du har drept noen fortjener du en ny sjangse til å få forandre deg. så jeg er altså imot dødstraff også. fordi vi mennesker har mulioghet til å forandre oss. alle har det. det er en av de egenskapene vi har som menneske. noen klarer ikke fordi de mener at de ikke gjør/har gjort noe galt som f.eks Hitler. men de fleste kan forandre seg. men man trenger hjelp! det er derfor det er viktig at alle medmennesker hjelper til. tar folk inn i varmen og gir dem en mulighet til å få forandre seg.
eller hvis vi går tilbake med det jeg begynte med.hvordan kan du dømme noen du ikke kjenner? hvordan kan du si at du ikke liker homofile fordi det er ekkelt? det er jo absurd. du skal jo ikke verken kysse ellr ha sex med den personen, så det er vel ikke så farlig? personen kan være akkurat like hyggelig fordi om han/hun liker et annet kjønn enn deg!
ellr en farget person... hvordan kan du si at den personen er mindre verd enn deg selv? som sagt, alle er like mye verd. hva betyr vel hudfargen da? det er faktisk ikke hudfargen til en perosn vi blir kjent med, men personligheten til den som er bak hudfargen. og personligheten har absolutt ingenting med hudfarge,legning,sykdom,stil valg ellr musikksmak å gjøre. personligheten har ikke farge, personligheten din kan ikke sees, personligheten din bruker ikke sminke, hvis ikke du later som om du er noen andre enn deg selv.
jeg skulle ønske mange mennesker kunne lese dette,for jeg vet at mange mennesker diskriminerer uten å tenke over det, og jeg vet at mange er enige med meg. jeg tror at alle har bruk for litt veilednig en gang i blant. hvis du leser dette så håper jeg du får noe ut av det.

helt til slutt vil jeg oppfordre alle som er imot dødsstraff til å sende en sms med teksten amnesty til 1960. dette koster 3 kroner. hvis du mener at menneskeliv er verdt 3 kroner så send den meldingen!